Sidor

onsdag 7 maj 2014

Var är våren och växterna??

Nu går jag och väntar på att det ska komma upp lite grönt och ätbart. Det ser inte ljust ut på den fronten just nu. Vi har det riktigt kallt, det var -4˚C i natt. Jag har kollat runt huset och inget ätbart är på väg upp. Rabarbern syns inte och det enda jag hittar när jag letar brännässlor är älgbajs. 

Jag får nog ta och odla lite mer inne i väntan på att naturen bjuder på mat. Tomatplantorna är på väg upp och jag ska sätta lite squash och pumpa nu i veckan. Passar på att odla mer ärtskott så att man får i sig något nyttigt och levande.

De växter som jag väntar på just nu är:
Maskrosor, jag har samlat på mig recept där man använder blommorna till sirap och saft. Maskrosbladen brukar jag blanda med annat grönt och köra i juicemaskinen...
Nässlor, de ska plockas och torkas. Jag ska nog förvälla lite och lägga i frysen också.
Björk, bladen kan användas till sallad eller torkas till te.
Svinmålla, bra att ha i maten och juicen.
Granskott, om jag kan få plocka hos någon till lite sirap.

Hur ser det då ut här uppe i norr? Solig, vackert och inte grönt.
Resterna av påskriset frodas och har fått rötter

Syren med miniknoppar

Havtorn...

Inga nässlor ännu, men spår av älg...


Under löven sover rabarbern

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar