Sidor

torsdag 3 november 2016

Tvätta bivax

Nu har jag för första gången rengjort bivax själv. Jag har köpt bivax av en vän, hon hade gjort den första tvättningen så det var mest småskräp kvar. Det jag har gjort är att jag har smält ned vaxet, filtrerat det genom gamla, fina diskhanddukar och gjutit vaxet i tunna bitar för att kunna hantera det lättare när jag ska ha det i salvor. Vax är inte roligt att hantera speciellt inte när man ska rengöra verktygen. Jag har varit på second handbutiken där jag bor och inhandlat gamla kastruller, rostfria skålar och en gammal kaffepanna i glas från en kaffebryggare. Tanken är att jag inte ska fördärva mina vanliga verktyg, vi får se hur det går.

Vaxet blev jättefint när jag filtrerat det. Det var bara sista kakan som jag inte blev nöjd med. I den hade de allra minsta skräpbitarna som fallit till botten i kaffepannan hamnat. Få se hur jag gör, antingen gör jag mig av med det vaxet, eller så får jag filtrera det genom något som är ännu mer finmaskigt.

Jag har beställt lite olika sorters burkar och cerathylsor på nätet, det ska bli spännande när paketet kommer. Dessutom beställt jag lite E-vitamin, man kan använda det för att förlänga hållbarheten på oljan. Jag har ännu inte bestämt mig för om jag ska använda E-vitaminet eller inte, jag får se...

Nu sitter jag bara och väntar på att ringblomsoljan ska bli färdig, tyvärr är det ett par veckor kvar till dess, det är bara att vänta...
Bivaxet smälter över vattenbad

Vaxet filtreras i kaffepannan

Det färdiga vaxet

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar