Sidor

fredag 17 juli 2015

Body scrub med björk och mynta

Man lär sig hela tiden... Av förra årets scrubtillverkning lärde jag mig att en scrub med socker är underbar, men har kort hållbarhet. Det var inte roligt att se en sådan efter ett par veckor, eller att rengöra burken för den delen. I år har jag bara gjort scrub med salt. Jag använde samma receptgrund som förra året, men jag gillar att testa nya saker så jag på att jag tog inte bara björk, jag lade till mynta (marockansk) och ett par blad från vinbärsbusken (svarta).

Förra årets recept:
1,5 dl nyplockade björklöv
5 dl finmalet havssalt
ca 2 dl kokosolja (lite mindre)
Finrivet skal från en ekologisk citron
1 msk honung
25-30 droppar citronolja (ekologisk)

Årets recept:
3 dl nyplockade blad (2 dl björk, 1 dl mynta och ett par vinbärsblad)
10 dl finmalet havssalt
ca 4 dl kokosolja (lite mindre)
Finrivet skal från 2 ekologiska citroner
2 msk honung
45 droppar citronolja (ekologisk)

Resultatet blev härligt! Jag använder inte saltscrub i ansiktet, bara på hälarna. Nu hoppas jag att jag ska ha scrub som räcker till våren.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar