Sidor

torsdag 11 september 2014

Mata bin och fjärilar

Såg dokumentären Bieffekten på svtplay. Efter att ha sett dokumentären känner jag mig ännu mer stärkt i mina projekt att göra trädgården mer inbjudande till insekterna. Dokumentären visar bland annat hur man använder pollinerande insekter som förbrukningsvara i stora monokulturer. Man får se hur bin transporteras stora sträckor, blir stressade och dör. Det är sorgligt och rörande att vi, med våra stora monokulturer och användning av gift skadar naturliga pollinatörer.

Frågan är vad jag som konsument kan göra åt detta? Det framgår inte när jag köper tomater om de är producerade genom att förbruka pollinatörer.

Mina egna försök för att gynna pollinerande insekter har gått bra i sommar. Det var en kall början, juni var sval och flera nätter var det nära noll grader. Juli och början av augusti var stekhet och torr och nu i september är det ovanligt milt och behagligt. Jag trodde inte att växterna skulle bli så frodiga som de till slut blev.

Vi har haft stora mängder insekter som besökt fjärlsväxterna. Humlorna har varit många och vissa dagar har det brummat om odlingen. Bin och fjärilar har jag också sett bland blommorna, men de har varit något färre än humlorna. Nedan kan man se bilder på hur odlingen vuxit fram.
Maj 2014 alla frön är i jorden.


 8 juli 2014 nu är det på gång...


16 juli, det växer så det knakar...
Men jag vill inte odla lupiner.
8 augusti
8 augusti
8 augusti

7 september
7 september



7 september Amiralfjäril

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar