Sidor

tisdag 27 maj 2014

Body scrub av olika slag

Nu har jag provat att tillverka egen body scrub. Nätet är fullt av recept, så jag tänkte att man kanske skulle våga testa något. Den första som jag tillverkade var en saltbaserad scrub inspirerad av receptet som jag hittade via ekosvensson.se.

Så här gjorde jag:
1,5 dl nyplockade björklöv
5 dl finmalet havssalt
ca 2 dl kokosolja (lite mindre)
Finrivet skal från en ekologisk citron
1 msk honung
25-30 droppar citronolja (ekologisk)

Jag lade löv, hälften av saltet, oljan, citronskalet och honungen i matberedaren och körde tills allt var härligt grönt. Därefter satte jag i resterande ingredienser och körde en stund till. Resultatet blev en fantastiskt väldoftande scrub. I recepten ska det vara oblekt salt, men det har jag inte fått tag på. Jag misstänker att man kan använda vanligt finmalt "bordssalt" också, men jag ville testa med havssalt.
Saltscrub med löv och kokos
Det är ordentligt riv i en scrub med salt i, men riktigt ljuvligt! Mer idéer på scrubbar hittade du på allas och Homemade Body Scrub Recipes. Eftersom saltet kan svida om man har småsår gjorde jag en sockerscrub på ungefär samma sätt som jag gjorde den första scrubben. Eftersom det var så mycket socker i skippade jag honungen. Receptet blev på detta sätt:

1,5 dl nyplockade björklöv
5 dl socker
ca 2 dl kokosolja (lite mindre)
Finrivet skal från en ekologisk citron
25-30 droppar citronolja (ekologisk)

Sockersscrub med löv

Båda sorterna blev fina och luktar gott. Jag är nog allra mest förtjust i sockervarianten, som jag upplever lite med återfuktande. Det kanske är så att saltet torkar ut huden lite (?). Jag ska definitivt göra några till burkar för att ha på lager, så man klarar sig ett tag. Tänk bra på att kolla bäst före datum på oljan. -Om man vill spara produkten ett tag är det bra om inte oljan hinner härskna innan man fått njuta av scrubben.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar