Sidor

tisdag 27 maj 2014

Smart mat

Man måste äta varje dag, flera gånger till och med. Hemma hos oss köper vi nästan ingen "färdigmat". Det finns flera orsaker till det valet: miljö, hälsa  smakupplevelse och ekonomi för att nämna det jag kommer på i skrivandets stund. Problemet är bara att det tar tid att laga maten och det ska dessutom tänkas ut vad det är man ska göra. Jag fösöker att lösa detta genom att laga mycket mat när jag likaså lagar. Ofta lagar jag dubbel sats av middan och så tar vi den andra omgången vid tillfälle. I förrgår gjorde jag flera olika maträtter när jag likaså lagade mat. Ett långkok av revbenspjäll som kokas i en fantastisk blandning tills de är möra. När det är dags att äta spjällen slänger man dem i ugnen eller på grillen för att få färg. De gör sig kanske inte så bra på bild, men det man ser är de kokta spjällen, före de grillas. Jag kokar dem i coca cola eller äppeljuice, lime, ingefära, sambal, soja, timjan, peppar och annat gott jag hittar.

Jag lagade dessutom mina älskade auberginetorn (skivad, stekt aubergine, tomatsås och mozzarella). Tomatsåsen som blev kvar fick bli en improviserad snabblasagne... Nu ska vi nog ha mat för ett par dagar...
Revben färdiga för grillning...
Auberginetorn

Snabblasagne

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar