Sidor

tisdag 27 maj 2014

Tillverka egen ringblomsolja

Ringblomssalva är fantastiskt för huden. Jag har problem med sprickiga hälar och jag tycker att ringblomssalva är perfekt att smörja på. För att tillverka egen salva behöver man ringblomsolja. Jag torkade de brandgula blombladen i somras och nu hade jag äntligen tid och lust att göra i ordning lite olja. Jag vet inte varför jag inte gjorde det redan under vintern, men så blev det detta år... Man lägger de torra bladen i en bur och täcker dem med ekologisk olja. Jag brukar ta ekologisk rapsolja, men i år hade jag så mycket blad och lite olja hemma att jag fick ta lite olivolja också. Burken får sedan stå ett par dagar i ett ljust fönster. Färgen från blommorna färgar oljan vackert och när man sedan silar bort blombladen får man en djuporange olja.

Eftersom jag inte har hunnit göra i ordning salvan ännu använder jag oljan till att smörja in mig med. Jag har köpt hem bivax för att kunna röra ihop salvan och tänker ta något foton på hur man gör den och visa sedan. Det var väldigt dyrt att köpa vax på hälsokosten. Jag har pratat med en biodlare i byn som jag ska få köpa ett kilo vax av till hösten, till ett mycket bättre pris.
Ringblomsolja på gång

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar