Sidor

tisdag 8 april 2014

Insektshotellet

Detta år kommer "Hotell insekt" att öppna på vår baksida. Just nu planerar vi (jag och barnen) för fullt. Det finns en massa idéer på nätet. Vissa bygger holkliknande skapelser som hängs på en husvägg och andra konstruerar stora "byggnader" av gamla skåp. Jag har fastnat för idén att använda lastpallar till att bygga en flervåningsbyggnad med bostäder och växter. Fördelen är att den blir så pass stor att den får olika mikroklimat. Sidan som står mot solen blir varmare medan skuggsidan kommer att vara svalare. Hålrummen kommer att fyllas med:
Vedpinnar
Ihåliga stjälkar som bambu
Trä som det borrats olikstora hål i
Hö eller halm
Torra löv
Bark och näver
Hoprullad wellpapp
Krukor
Äggkartonger
Kottar


Högst upp kommer det att ligga ett tak som regnskydd. Ska se om vi har någon plåtbit. På taket kommer jag att ställa ett par krukor med blommande växter. Vår trädgård är redan i nuläget artrik. Många kryp och fåglar trivs här. Det finns gömställen, sandbad, vatten och blommor. Vi har ett gammalt jordgubbsland som ska tas bort i år. Den ytan tänker jag använda till att odla växter som ska vara speciellt bra för fjärilar, bin och andra kryp.  Jag har köpt: blodklöver, honungsblomster, solros, gurkört, ringblomma, blåklint och  två fröblandningar (Impectas honungsblomster och ängsblandning).
I år testar vi växter som ska göra insekterna glada!







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar