Sidor

tisdag 11 mars 2014

Veckas kött, vecka 10 och ett par recept

Målet för förra veckan, vecka 10, var att inte äta kött alls. Det gick alldeles strålande! Vissa dagar äter hela familjen mat utan kött. På vårt matbord står det ofta flera maträtter (lite som en buffé :)), man kan fritt välja bland olika rätter, med och utan kött.

Här kommer receptidéer till en grön pastasås (som jag uppfann efter yogan igår), min vegetariska lasagne och en variant av den.



Gröna pastasåsen
Steg 1: Crème fraiche röra
3 dl crème fraiche (eller matlagnings yoghurt eller annat liknande)
1 pressad eller riven vitlöksklyfta
knappt 100 g fetaost, mosad
salt
peppar
eventuellt någon örtkrydda

Blanda alla ingredienser och smaka av. Lite salt är viktigt, så att röran inte känns som en vitlökssmakande frukostyoghurt...

Steg 2: Ta en mogen avokado och mosa den med en gaffel. Blanda avokadomoset med ett par matskedar av Crème fraiche röran. Servera såsen kall till nykokt, varm pasta.



Jag har sett flera varianter av detta recept på nätet, ungefär så här gör jag:

Vegetarisk pastasås
3 gula hackade lökar
smör
3 tetror ekologiska, krossade tomater
1,5 kg grovt rivna morötter
5-6 dl vatten
4 buljongtärningar (grönsaks)
1 dl tomatpuré
salt
peppar
oregano
3 dl crème fraiche (fet)
eventuellt lite vinäger

Stek lökhacket i en stor kastrull så löken blir mjuk. Tillsätt allt utom crème fraiche och vinäger till kastrullen och koka i 35-40 minuter (till morötterna är mjuka, beror på hur grovt matberedaren river).  Rör slutligen  crème fraichen och smaka av om det behövs mer kryddor. Om morötterna gör såsen för söt brukar jag sätta i en skvätt vinäger för balansen.

Lasagne 1:
Varva bechamelsås, vegetarisk pastasås och lasagneplattor i en form och följ tillagningstider på pastaförpackningen.

Lasagne 2:
Till denna lasagne hoppade jag över bechamelsåsen (mjölken var slut). Jag blandade i resterna av crème fraiche röran från den gröna pastasåsen (utan avokado alltså!) i morotssåsen. Morotssåsen varvades sedan med lasagneplattor i en liten ugnsform och gräddades enligt anvisningar på pastaförpackningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar