Sidor

lördag 22 mars 2014

Jag, en miljöbov??

Som ni nu vet försöker jag ju att minska intaget av animaliskt protein. Efter att inte ha ätit det alls på ett par veckor blev jag riktigt sugen på fisk i veckan. Jag köpte djupfryst fisk, fyrkantig... Vi skulle ha Änglamarks fisk, men det fanns inte av rätt fisksort. Till slut tog jag två paket Findus torsk, fångad i Nordatlanten, det lät ju i alla fall lite närproducerat, dessutom hade förpackningen någon sorts miljömärkning. När jag tinat fisken och ska börja laga till den hittade jag en liten mening under streckkoden: Packad i Kina. Min fisk har alltså fångats i Atlanten, rensats, frysts in, åkt båt och lastbil? till Kina(!!!), packats i sin lilla låda och rest tillbaka till mig och min butik. Det är ju helt otroligt att det är lagligt och att det är en så billig produkt. Jag kommer inte att köpa Findus fisk igen... Man vill ju inte vara en miljöbov!! Dessutom kan man ju fråga sig vad den där miljömärkningen egentligen är värd, om man kan frakta fisk runt halva jorden och ändå få märkningen. Findus får dock en eloge för att de skriver ut sanningen på sin förpackning men lite större text hade inte varit fel.
"Packad i Kina"







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar