Sidor

måndag 3 mars 2014

Fröinventering

Nu börjar det bli dags att fundera vad som ska odlas och ätas i år! Här ser man fröerna som jag hade hemma. Vi åt en massa rödbetor förra året, jag hade visst tre sorter. Favoriten var "Forno". Den var långsmal, som en tjock morot. Den gula rödbetan har jag inte provat själv, utan fick påsen av en vän som inte skulle odla dem i år. Brytbönorna, längst till vänster, har jag ingen erfarenhet av. Fröpåsen fick jag på en konferens om hållbarhet. Kul idé! I den lilla glasburken finns det korianderfrön. Jag älskar koriander, men har aldrig provat att odla det själv...

Efter att ha undersökt fröinnehavet har jag nu skickat en beställning till Impecta. Jag planerar att pyssla om fjärilar, bin och andra kryp i år. Fröerna som köpts till det projektet är:
Ängsblandning-nyttoväxter
Gurkört
Blåklint
Honungsblomster

Till krypen håller jag dessutom på att bygga lite hus och andra trevliga gömställen, återkommer med bilder på det senare...

Fröerna som ska bli något till familjen att äta är:
Piplök
2 morotssorter som jag inte testat förr
Mangold, en högväxande...
Ljusa sockerärtor
Vinbärstomat (varm växtplats... vi får väl se hur det går)
Grönkål
Ringblomma

Nu är det bara att vänta på att fröerna ska dyka upp. Jag har verkligen försökt att ta så få sorter som möjligt som ska förkultiveras. Men några blir det ju alltid. Det är ju alltid roligt att odla sådant som ska ätas, men i år känns det lite mer spännande med alla växter som ska bli mat åt insekterna. Vi har ofta gott om "natur" i trädgården, så det kommer bli spännande att se om det blir någon skillnad. Får bara hoppas att inte älgarna får för sig att allt är till dem :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar