Sidor

fredag 19 april 2019

Gör din egen ringblomssalva

Det är lyxigt att göra egen salva. Jag använder den till nagelband, läppar och torra hälar. Denna gång gjorde jag en salva med min egen ringblomsolja, nyponfröolja, kakaosmör och bivax. Ringblomsoljan ska ha vårdande egenskaper och vara speciellt bra för sprucken hud. Jag odlar ringblommor varje sommar, för att ha till hudvård under det kommande året. Ringblommor är lätta att odla och uppskattas av trädgårdens insekter. Jag gör ringblomsoljan av lokalproducerade, ekologisk rapsolja. Den får en kraftig gul färg och en väldigt speciell lukt. Tidigare störde det mig lite, men jag tror att jag har vant mig

Nyponfröoljan ska hjälpa mot allt från acne till rynkor och solskador. Jag har aldrig använt den oljan tidigare, så det blir intressant att se hur den påverkar salvan. Kakaosmöret gjorde att salvan smakar lite vit choklad, det är ju inte fel. Jag tillsatte ett par droppar eterisk olja med apelsin. Blandningen med vit choklad och apelsin blev verkligen fantastisk! Lite så att man gärna slickar i sig lite extra när man smort in läpparna. Mums!

Förr gjorde jag ganska stora mängder med salva, nu gör jag oftast bara en burk. På det sättet kan jag testa olika ingredienser och få mer variation. Jag blandar ofta direkt i burken, så det blir inte så mycket smetig disk heller :) Bivax har ju många goda och vårdande egenskaper, men det är inte roligt att rengöra när man använt det.
Den lilla burken innehåller min bivax-ringbloms-kakaosmör- och apelsinsalva
På bilden ser man både salvan jag gjorde och en burk som innehåller egentillverkad deodorant.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar