Sidor

fredag 19 april 2019

Egentillverkad deodorant

Nu har jag äntligen testat göra egen deodorant. Jag har verkligen varit skeptisk till det, man vill ju inte gå omkring och lukta illa. Köpesdeodoranter har jag ju använt länge och vet att de fungerar, så varför byta? Jag tog ett recept från Organic makers och gjorde en omgång med lite lavendellukt och en som är helt oparfymerad. Både jag och dottern har testat deodoranten, vi har till och med haft den i "skarpt läge" när vi varit ute på cykeltur och vi är båda positiva. Jag var rädd att man skulle på oljefläckar eller stärkelsefläckar på kläderna, men det har jag inte fått. Den olja som jag hade hemma var aprikoskärnolja och det gav ett fint resultat. Deodoranten är kanska fast i rumstemperatur och man tar en liten klutt med fingrarna som man sedan gnuggar in i armhålan. Receptet ger en ganska stor mängd, så jag tänker att man kan göra lite mindre om man vill. Det kanske är lämpligt att göra hälften. Jag siktade det torra ingredienserna i en sil, för de var ganska ihopklumpade. Det gjorde att det blev smidigt att röra ihop smeten, så det gör jag nog nästa gång också.


Den stora burken innehåller min oparfymerade deodorant.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar