Sidor

fredag 7 februari 2014

Drick en frukt eller grönsak...

I våras fick jag överta mammas gamla juicemaskin (från förra gången det var "inne"). Hon har inte använt den så mycket, så trots att den har några år på nacken så är den i nyskick. Jag och min yngsta har experimenterat med olika juicer. Speciellt roligt var det i somras då vilda växter, ogräs och blommor från trädgården fick kasta sig ned i centrifugen. Nu längtar jag efter vårens första grönska. I väntan på det bjuder jag på några favoriter och en lite läskig juice...















Detta är en av juicerna som jag oftast gör: En apelsin, en morot (eller två...), ett äpple och en citron. Mättande och uppiggande!

Här ser man juicen som jag fick tvinga i mig. Det kan visst bli för mycket av det goda och uppiggande. Receptet till denna är: 2 gröna, syrliga äpplen, en citron och en grapefrukt. När man ser ingredienserna nedskrivna så här så blir man kanske inte förvånad över att resultatet blev extremt syrligt.
Avslutningsvis juicen som nästan fungerar som en hel lunch (lägg bara till ett kokt ägg). Den har räddat mig flera gånger då jag jobbat för hårt och dessutom missat lunchtiden.

Innehållet är: En eller två rödbetor, äpple (1 eller 2) och en knippa våtarv och svinmålla.



Ett tips i "juicefabriken" är att ha isbitar i frysen. Då kan man få en sval juice trots att man tar in färska, solvarma växter utifrån.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar